Jacob Tue Larsen

Uden titel (Picnic), 1995

Fahrradhalle, Offenbach Tyskland 7.-17.12.1995

Esromgade (GLOBE), København 26.1.-18.2.1996

Ved invitationen til udstillingen ...aus Kobenhagen und aus Hamburg blev det understreget overfor deltagerne, at alle bidrag skulle udføres ud fra den præmis at de skulle præsenteres ved et bord, samt at udstillingsgæsterne skulle kunne tage del i værkerne. Jacob Tue Larsen valgte at dække op til kaffe, the og dias.

Untitled (Picnic) fra 1995. Publikum blev inviteret til at lave sig en kop kaffe eller the mens de sad og studerede lysbillederne på bordet.

Publikum inviteres til at sætte sig for se nærmere på de mange billeder fra skønne og eksotiske rejsemål. For at gøre oplevelsen endnu mere behagelig kan man lave sig en forfriskende kop the.

Det er en tur ud i den store verden under hjemlige omstændigheder. En diasbetragter står klar til brug for gennemsyn af billeder fra det meste af verdenen. Og på bedste skovturs manér kan man få en forfriskning til. Set udefra optræder Uden titel (Picnic) både som en installation og en iscenesættelse af en handling, som beskueren skal tage part i. Grænsen mellem at beskue værket udefra og aktivt tage part i værket ophører i det øjeblik man sætter sig ved bordet for at se billeder. Værk og beskuer smelter sammen og bliver til handling.

UTPicnic 1995 UTPicnic 1995

Der er lysbilleder fra det meste af verden og et par overraskelser iblandt. Alle motiver er "lånebilleder" fra turistindustrien.

Jacob Tue Larsen opfordrer i sit værk beskueren til at tage plads for en rejse til det ukendte.

Alle billeder på bordet er projektioner i en dobbelt forstand,; begge lige ufuldstændige. Diasbetragteren kaster kun billederne ud mod beskueren, men aldrig helt op på væggen som ved en ægte projektion. Og motiverne er projektioner på vore forestillinger om paradisiske tilstande; et umuligt projekt fordi Paradis hører forestillingens og troens verden til,. Det er ikke et konkret sted som søgt illuderet i feriebrochure og TV udsendelser.

Og det bliver ikke bedre af, at opdækningen heller ikke kan holde, hvad den lover. Her findes the og kaffe, sukker, mælk mv., men ingen af delene er af en ordenlig kvalitet. Det er billige pulverprodukter, kunstigt sødestof og erstatningsmælk. Kopperne er af plastic, og så tynde at man kun lige netop undgår at brænde sig. Det hele er næppe noget man kan forestille sig hører Paradis til. Det er til gengæld noget der bruges på skovtur eller ferie, når man skal ud og slappe af eller erfare noget nyt om verden omkring sig.

Detalje fra UT (Picnic) på udstillingen i Offenbach.

Fra UT (Picnic) på udstillingen i Offenbach.

Uden titel (Picnic) består af et bord, to plastic havestole, 75 dias fra eksotiske steder på jorden, en diasbetragter, el-kedel, vanddunk, plastickopper + teskeer, instant kaffe, instant isthe, instant frugtdrik, kunstig sødestof, pulverfløde og en affaldsspand. Variabel størrelse med udgangspunkt i et skrivebord og en stol.

Som en præmis for udstillingen skulle publikum kunne interagere  med  værkerne. I baggrunden Jacob Tue Larsens bidrag.

UTPicnic 1995

Til top